Membaca nyaring
Membaca
nyaring adalah suatu kegiatan yang merupakan alat bagi guru, murid, atau
pembaca untuk menangkap serta memahami informasi dan pemikiran dan perasaan
seseorang. Pembaca yang membaca nyaring perlu mengerti makna serta perasaan
yang terkandung dalam bahan bacaan. Pembaca juga harus mempelajari keterampilan
penafsiran atas lambang tertulis sehingga penyusunan kata-kata serta penekanan
sesuai dengan ujaran pembicaraan. Membaca nyaring merupakan suatu keterampilan
serba rumit dan kompleks. Membaca nyaring lebih ditujukan kepada ucapan
daripada kefahaman. Bahan untuk membaca nyaring haruslah yang megandungi isi
dan bahasa yang relatif dan mudah difahami.
Membaca dalam hati
Membaca
dalam hati memerlukan kita menggunakan ingatan visual atau visual memory yang
banyak melibatkan pancaindera dan ingatan. Tujuan membaca dalam hati atau silence reading adalah untuk memperolehi
maklumat. Kebiasaannya pelajar sekolah membaca dalam hati dan jarang sekali
mereka membaca bersuara atau membaca nyaring. Keterampilan membaca dalam hati
merupakan kunci bagi semua ilmu pengetahuan. Hal ini demikian kerana seseorang
dapat membentuk konsep-konsep serta sikap peribadi dengan memperluaskan
pemikirannya. Membaca dalam hati dapat dibagikan kepada dua iaitu membaca
ekstensif dan intensif.
Membaca
ekstensif bereti membaca dengan meluas yang meliputi sebanyak mungkin teks yang
akan dibaca. Dalam mebaca secara ekstensif pula mengandungi tiga kaedah membaca
iaitu membaca survey, membaca sekilas dan membaca dangkal. Membaca survey ini
memerlukan penelitian yang teliti terlebih dahulu sebelum kita memulakan
pembacaan. Membaca sekilas pula merupakan pembacaan yang membuatkan mata kita
bergerak dengan cepat untuk melihat, memperhatikan bahan yang bertulis untuk
mendapatkan maklumat. Manakala, membaca dangkal pula bertujuan untuk memperoleh
pemahaman yang dangkal yang bersifat luaran dari bahan bacaan. Membaca dalam
hati dari aspek membaca intensif pula merupakan belajar bersama-sama dan telaah
teliti secara terperinci.
Membaca telaah isi
Menelaah
isi sesuatu bahan bacaan memerlukan ketelitian, pemahaman, berfikir secara
kritis serta keterampilan dalam menangkap idea-idea yang tersirat dalam bahan
bacaan. Membaca telaah isi dapat dikelompokkan kepada beberapa jenis iaitu
membaca teliti, membaca pemahaman, membaca kritis, dan membaca idea. Jenis
membaca teliti ini memerlukan kita membuat pemutaran atau pembalikan pendidikan
yang menyeluruh. Membaca teliti memerlukan kita membuat catatan mengenai
bacaan, menandai buku yang telah dibaca, seterusnya menelaah tugas dengan
membuat penelitian, Tanya, baca dan recite (ceriterakan kembali dengan
kata-kata sendiri). Membaca pemahaman pula dimaksudkan membaca untuk tujuan
memahami. Membaca kritis adalah sejenis bacaan yang dilakukan secara bijak,
menggunakan hati, mendalami, evaluative serta analisis bukan sahaja untuk
mencari kesalahan. Membaca idea pula bermaksud sejenis kegiatan membaca yang
ingin memncari, memperolehi, serta memanfaatkan idea-idea yang terdapat dalam
bahan bacaan.
Membaca telaah bahasa
Bacaan
yang terdiri daripada isi dan bahasa, di mana, isi dianggap bersifat rohaniah,
sedangkan bahasa pula bersifat jasmaniah. Membaca telaah bahasa merangkumi
membaca bahasa asing atau foreign language reading dan membaca sastera
(literary reading). Tujuan utama membaca telaah bahasa ini ialah untuk
memperbesarkan daya kata dan mengembangkan kosa kata. Dalam memperbesarkan daya
kata, kita perlu meneliti tentang ragam bahasa, mempelajari makna kata dari
konteks, penggunaan kamus, kata yang sinonim dan atonim serta konotasi dan
denotasi. Mengembangkan kosa kata pula memerlukan kita memahami tentang bahasa
kritis sastera, memetik makna dari konteks dan petunjuk-petunjuk konteks.