Model
teori membaca lahir daripada perspekif bagaimana makna diangkat daripada bahan bacaan.
Inti proses membaca adalah apabila seseorang berusaha memahami isi mesej
penulis yang terdapat dalam bahan bacaan tersebut. Terdapat tiga pandangan
tentang bagaimana makna diperoleh yang melahirkan tiga model teori membaca. Antaranya:
1.
Model Teori Bottom-Up
Bahasa
yang mewadahi teks menentukan pemahaman seseorang. Secara fizikal, ketika seseorang
melakukan kegiatan membaca, yang dipandangnya adalah halaman-halaman bacaan
yang kedudukannya di bawah (kecuali membaca sambil tidur). Secara amnya,
bottom-up bererti dari bawah ke atas. Maksudnya, makna itu berasal dari bawah
(teks) menuju ke atas (otak / kepala).
Inti
proses membaca menurut teori ini adalah proses pengekodan kembali simbol
tuturan tertulis (Harris & Sipay, 1980). Membaca dalam proses bottom-up
merupakan proses yang melibatkan ketepatan, butiran, dan rangkaian persepsi dan
pengenalan huruf-huruf, kata-kata, pola ejaan, dan unit bahasa lain.Tugas utama
pembaca menurut teori ini adalah mengekod lambang-lambang yang tertulis menjadi
bunyi-bunyi bahasa (Harjasuna, 1996)
Brown
(2001) menyatakan bahawa pada proses bottom-up membaca terlebih dahulu
mengetahui pelbagai tanda linguistik, seperti huruf, morfem, suku kata,
kata-kata frasa, manual gramatik dan tanda wacana, kemudian menggunakan
mekanisme pemprosesan yang boleh masuk akal, koheren dan bermakna. Untuk memahami
bacaan pada teori ini, pembaca memerlukan kemahiran yang berkaitan dengan
lambang bahasa yang digunakan dalam teks.
2.
Model Teori Top-Down
Teori
ini dikenali sebagai model psikolinguistik dalam membaca dan teori ini
diperkenalkan oleh Goodman (1976). Model ini memperlihatkan kegiatan membaca
sebagai sebahagian daripada proses pembangunan pembacaan seseorang yakni
pembaca secara stimultan (terus-menerus) menguji dan menerima atau menolak
hipotesis yang dibuat sendiri pada ketika proses membaca berlangsung.
Pada
model ini, maklumat grafik hanya digunakan untuk menyokong hipotesis tentang
makna. Pembaca tidak lagi memerlukan banyak maklumat grafik dari bacaan kerana
mereka telah mempunyai modal bacaan sendiri untuk memahami bacaan.Proses
membaca model ini bermula dengan hipotesis dan ramalan-ramalan kemudian mengesahkannya
dengan menggunakan stimulus yang berupa tulisan yang ada pada teks.
Inti
dari model teori Top-down adalah pembaca memulakan proses pemahaman teks dari
bacaan yang lebih tinggi. Pembaca memulakan tahap membacanya dengan membaca
ramalan-ramalan, hipotesis-hipotesis, dugaan-dugaan berkenaan dengan apa yang
mungkin ada dalam bacaan, bermodalkan pengetahuan tentang isi dan bahasa yang
dimilikinya,
Untuk
membantu pemahaman dengan menggunakan teori ini, pembaca menggunakan strategi
berdasarkan kepada penggunaan semantik dan sintaksis. Bagi mendapatkan makna
bacaan, pembaca boleh menggunakan petunjuk tambahan yang berupa kecekapan
berbahasa yang dimiliki. Jadi, kecekapan berbahasa dan pengetahuan tentang apa
saja memainkan peranan penting dalam membentuk makna bacaan. Jadi, menurut
teori Top-down dapat disimpulkan bahawa pengetahuan, pengalaman dan kecerdasan
pembaca diperlukan sebagai dasar dalam memahami bacaan.
3.
Model Teori Interaktif
Model
ini merupakan kombinasi antara pemahaman model Top-Down dan model Bottom-Up.
Pada model interaktif, pembaca menerima pakai pendekatan top-down untuk
meramalkan makna, kemudian beralih ke pendekatan bottom-up untuk menguji apakah
hal itu benar-benar diperkatakan oleh penulis. Teori ini memperlihatkan bahawa
aktiviti membaca merupakan suatu interaksi antara pembaca dengan teks. Dengan
teori ini, dijelaskan bagaimana seorang pembaca menguasai, menyimpan dan
mempergunakan pengetahuan dalam format skemata. Kegiatan membaca adalah proses
membuat hubungan yang berguna bagi maklumat baru dengan pengetahuan yang
dimiliki sebelumnya (skemata).
Menurut
pandangan interaktif, membaca bermula dengan penggubalan tentang hipotesis
tentang makna, kemudian dilanjutkan dengan menghuraikan makna huruf, kata, dan
kalimat dalam bacaan. Model interaktif adalah model membaca yang menggunakan
secara serentak antara pengetahuan maklumat grafik dan maklumat yang ada dalam
fikiran pembaca.
Proses
membaca menurut pandangan interaktif adalah proses intelektual yang kompleks,
termasuk dua kemampuan utama, iaitu kemampuan memahami makna kata dan kemampuan
berfikir tentang konsep verbal (Rubin, 1982). Pendapat ini mengisyaratkan
bahawa ketika proses membaca berlangsung, terjadi kepekatan dua arah pada
fikiran pembaca dalam waktu yang bersamaan. Dalam melakukan aktiviti membaca,
pembaca secara aktif bertindak balas dan mendedahkan bunyi tulisan dan bahasa
yang digunakan oleh penulis. Selain itu, pembaca dituntut untuk dapat
mengungkapkan makna yang terkandung di dalamnya atau makna yang ingin
disampaikan oleh penulis melalui teks yang dibacanya.
Selain
itu, terdapat beberapa teori membaca yang dapat membantu pembaca memahami
proses membaca. Teori-teori ini dapat membantu pembaca memahami proses membaca.
Teori-teori ini dapat menggambarkan proses membaca sama ada pada peringkat
rendah mahupun pada tahap yang lebih tinggi. Wakzyk (2000), menghuraikan proses
membaca secara automatik dan kawalan seperti:
i)
TEORI MEMINDAHKAN MAKLUMAT
Teori
yang berasaskan pandangan La Berge dan Samuel (1985) dan Gough (1985) ini
dipengaruhi oleh psikologi kognitif dan bertanggungjawab secara meluas
menyatakan aktiviti membaca adalah proses memindahkan maklumat. Mereka
mengandaikan membaca sebagai proses mengenali huruf demi huruf dan perkataan
demi perkataan. Mereka juga percaya pembaca berinteraksi dengan teks dengan
tujuan mendapatkan makna daripada muka surat yang dibaca kepada pemikirannya.
Bagi melakukannya, pembaca memerlukan kemahiran khusus yang membolehkan mereka
melakukan proses pemindahan tersebut.
Teori
ini berpendapat, aktiviti membaca bertujuan untuk membentuk peningkatan
kebolehan pembaca memindahkan maklumat daripada teks. Pembaca yang baik,
efisien ketika memindahkan maklumat, manakala pembaca yang lemah tidak dapat
melakukannya. Kemahiran ini dibina dengan memberikan pelajar petikan yang
ringkas dan diikuti dengan beberapa soalan khusus yang menumpukan kepada
beberapa kemahiran membaca.
ii) TEORI MEMBACA SECARA AUTOMATIK
La
Berger dan Samuel (1974) menganjurkan teori membaca secara automatik. Teori ini
menganggap wujudnya perkembangan dalam penguasaan kemahiran membaca secara
automatik. Teori ini menganggap wujudnya perbezaan antara proses bersifat
automatik dan proses kawalan ketika membaca. Sub komponen dalam kemahiran
membaca seperti mengecam huruf dan seterusnya mengecam perkataan dikuasai
secara automatik melalui latihan. Oleh itu, sumber-sumber ini diperlukan bagi
membantu menguasai kemahiran asas membaca. Pembaca yang mempunyai lebih
kemahiran membaca secara automatik berupaya mengawal teks serta mempunyai lebih
sumber dan lebih faham. Oleh itu, ketika membaca teks, pembaca perlu menekankan
pengawalan eksekutif supaya dapat membantu pembaca memahami teks dengan lebih
berkesan.
iii) TEORI KECEKAPAN VERBAL
Perfetti
(1985, 1988) memperkenalkan teori yang penting dalam kemahiran membaca iaitu
teori kecekapan verbal yang menekankan kemahiran membaca dengan meluaskannya
melangkaui proses mentafsirkan kod. Selain daripada ciri automatik dalam
menguasai bahasa, aspek lain yang berkaitan dengannya adalah resolusi anafora,
membuat kenyataan atau cadangan secara bersepadu, aktiviti yang berkaitan
dengan ingatan dan strategi meta kognitif yang digunakan. Berdasarkan teori
ini, setiap pembaca mempunyai profil yang tersendiri bagi tujuan menguasai kecekapan
verbal. Teori ini juga membincangkan sejauh mana sesuatu sub komponen membaca
berhubung dengan pemahaman. Pembaca yang tidak cekap selalunya lebih mudah lupa
perkara yang sudah dibacanya.
Untuk
memahami proses membaca, kita perlulah terlebih dahulu meninjau teori-teori
membaca. Terdapat tiga teori utama dalam proses membaca. Teori-teori itu adalah
seperti yang berikut:
• Teori psikologi
• Teori kognitif
• Teori linguistik
TEORI
PSIKOLOGI
Ø Dalam
teori psikologi terdapat model behavioris yang berkaitan dengan proses membaca.
Menurut model ini, semua pembelajaran melibatkan proses pembentukan tabiat atau
kebiasaan melalui hubungan antara rangsangan dan tindak balas.
Ø Dalam
bidang bacaan, model ini boleh diaplikasikan kepada proses membaca. Untuk
menguasai kemahiran membaca, seseorang itu perlulah berlatih membaca daripada
mengecam huruf diikuti mengecam perkataan. Model ini juga ada menyatakan selain
mengecam perkataan, seseorang itu perlu mengetahui makna daripada perkataan dan
ayat secara automatik setelah menguasai kemahiran membaca. Sesuatu tingkah laku
akan menjadi kebiasaan jika dibuat secara berulang kali. Kebolehan membaca juga
akan menjadi bertambah baik jika dibuat secara berulang kali.
TEORI
KOGNITIF
Ø Ahli
dalam teori kognitif ini merupakan ahli bahasa yang percaya bahawa perkembangan
bahasa adalah sebahagian daripada proses perkembangan seseorang individu. Ahli
teori ini berpendapat bahawa membaca adalah kemahiran kognitif yang kompleks.
Teori ini beranggapan membaca sebagai mengumpul, memproses serta menggunakan
maklumat dan tidak hanya bertindak balas terhadap bahan bacaan. Teori ini
menolak anggapan bahawa kemahiran berbahasa boleh diperoleh melalui pembentukan
kebiasaan atau tabiat melalui ikatan rangsangan dan tindak balas.
TEORI
LINGUISTIK
Ø Teori
ini adalah teori bahasa yang mengatakan bahawa seseorang kanak-kanak
menggunakan kebolehan berbahasa yang diperoleh sejak lahir untuk mendapatkan
pengetahuan daripada persekitarannya.
Ø Teori
ini mendefinisikan membaca sebagai proses psikolinguistik yang memperlihatkan
makna diperoleh melalui hubungan media linguistik. Mengikut teori ini, membaca
bukan sahaja satu proses mengatur huruf hingga menjadi perkataan dan rangkai
kata kepada ayat, tetapi membaca sebenarnya adalah proses mendapatkan makna
pada tahap dalaman.
assalam. bole sertakan sekali footnote utk artikel di atas. jazakallah khairan kashiro
ReplyDelete