Pages

 

Saturday 11 May 2013

PENDEKATAN DALAM MENGAJAR MEMBACA



1.Pendekatan seni berbahasa
Mengganggap membaca sebahagian daripada proses komunikasi. Pendekatan ini saling berhubung antara bidang kemahiran untuk membantu kanak-kanak memahami bahawa komunikasi itu adalah proses yang menyeluruh iaitu bertutur, mendengar, menggunakan simbol penulisan dan membaca simbol.

2.Pendekatan Forensik dan keahlian dasar
Pendekatan ini menggunakan pengajaran phonemic awarenese (membahagi dan mengolah suara dalam kata) dan phonies (mempelajari bahawa suaru diwakili oleh huruf yang dapat dipadukan untuk membentuk kata). Bahan bacaan awal haruslah sederhana (Meyer,2002). Selepas mereka mula mempelajari dan memahami aturan fonologi barulah mereka dapat diberi dengan bahan bacaan yang lebih kompleks seperti buku dan puisi.

3.Pendekatan bahasa keseluruhan
Pendekatan ini mengandaikan bahawa arahan membaca seharusnya selari dengan pembelajaran bahasa alamiah kanak-kanak. Sejak awal, bahan bacaan seharusnya menyuruh dan bermakna. pengajaran membaca awal, kanak-kanak harus diberi bahan dalam bentuk yang komplek seperti cerita dan puisi. Dalam pendekatan ini, membaca harus dihubungkan dengan keahlian menulis dan mendengarkan. Pendekatan ini, membaca sering kali diintegrasikan dengan keterampilan dan mata pelajaran lain, seperti sains dan belajar membaca bahan yang relevan dengan dunia realiti seperti surat khabar dan buku, dan menyruh mereka untuk menulis dan membincangkannya. 
  
4. Pendekatan melalui aktiviti syarahan
 Pendekatan jenis ini mampu membentuk sikap suka membaca.
  • bertapak pada pengetahuan yang luas dan mendalam
  • bacaan tidak terhad kepada buku teks sahaja
  • guru menggalakkan pelajar membentuk sikap suka membaca dan suka merujuk


















No comments:

Post a Comment