1.Pendekatan seni
berbahasa
Mengganggap
membaca sebahagian daripada proses komunikasi. Pendekatan ini saling berhubung
antara bidang kemahiran untuk membantu kanak-kanak memahami bahawa komunikasi
itu adalah proses yang menyeluruh iaitu bertutur, mendengar, menggunakan simbol
penulisan dan membaca simbol.
2.Pendekatan Forensik
dan keahlian dasar
Pendekatan
ini menggunakan pengajaran phonemic awarenese (membahagi dan mengolah suara
dalam kata) dan phonies (mempelajari bahawa suaru diwakili oleh huruf yang
dapat dipadukan untuk membentuk kata). Bahan bacaan awal haruslah sederhana
(Meyer,2002). Selepas mereka mula mempelajari dan memahami aturan fonologi
barulah mereka dapat diberi dengan bahan bacaan yang lebih kompleks seperti
buku dan puisi.
3.Pendekatan bahasa
keseluruhan
Pendekatan
ini mengandaikan bahawa arahan membaca seharusnya selari dengan pembelajaran
bahasa alamiah kanak-kanak. Sejak awal, bahan bacaan seharusnya menyuruh dan
bermakna. pengajaran membaca awal, kanak-kanak harus diberi bahan dalam bentuk
yang komplek seperti cerita dan puisi. Dalam pendekatan ini, membaca harus
dihubungkan dengan keahlian menulis dan mendengarkan. Pendekatan ini, membaca
sering kali diintegrasikan dengan keterampilan dan mata pelajaran lain, seperti
sains dan belajar membaca bahan yang relevan dengan dunia realiti seperti surat
khabar dan buku, dan menyruh mereka untuk menulis dan membincangkannya.
4. Pendekatan melalui aktiviti syarahan
Pendekatan jenis ini mampu membentuk sikap suka membaca.
4. Pendekatan melalui aktiviti syarahan
Pendekatan jenis ini mampu membentuk sikap suka membaca.
- bertapak pada pengetahuan yang luas dan mendalam
- bacaan tidak terhad kepada buku teks sahaja
- guru menggalakkan pelajar membentuk sikap suka membaca dan suka merujuk
No comments:
Post a Comment