Membaca dan kurikulum
a) Membaca
Dalam Kurikulum
Membaca
adalah suatu hal yang amat penting dalam kehidupan sama ada dalam keluarga,
sekolah dan masyarakat. Namun demikian, membaca merupakan tanggungjawab
kurikulum yang sangat penting di sekolah walaupun terdapat sesetengah sekolah
menganggap pengajaran membaca merupakan tugas yang kedua. Gray dan Rogers telah menemukan salah satu
karakteristik paling penting dari pembaca dewasa yakni pembaca itu memiliki
perhatian yang menjadi dasar terhadap bacaan yang muncul sebagai dorongan dari
dalam. Selain itu, membaca menjadi sesuatu yang aktif,selektif dan juga kreatif
yang mencakupi semua hal yang melibatkan individu yang dewasa.
Terdapat
pelbagai kemampuan membaca yang dituntut oleh kehidupan moden yang memerlukan usaha yang kooperatif
daripada para guru dalam semua bidang pengajaran. Oleh itu, untuk memikul tugas
yang berat ini haruslah ada kerjasama antara para guru dalam semua bidang
kurikulum.
b) Perbezaan
Perkembangan Membaca Dan Kurikulum
Dalam
aspek ini, guru haruslah menentukan tahap kematangan dan keahlian membaca ahli
muridnya. Hal ini demikian kerana, tahap kematangan dan keahlian ini penting
bagi memudahkan para guru menentukan jenis bahan bacaan yang akan digunakan
dalam kurikulum. Membaca boleh dikembangkan
dalam berbagai bidang kurikulum harus nampak dalam perspektif perkembangan
intelektual, sosial dan emosi murid-murid. Jika seorang murid hanya cenderung
kepada pengajaran dan pembelajaran sains, guru haruslah bijak merangsang dan
menarik minat murid tersebut terhadap mata pelajaran lain seperti sejarah dan
geografi. Oleh itu, membaca harus dikembangkan dan tidak hanya menganggap
sebagai proses pembinaan kurikulum sahaja, tetapi juga dapat membangun
kepribadian melalui membaca.
c) Membaca
Dan Aneka Kurikulum
Membaca
bukanlah keterampilan yang boleh digenerasikan. Penemuan-penemuan kajian
menguatkan bahawa bimbingan membaca dalam sesuatu bidang kurikulum memberi
hasil yang baik daripada keterampilan membaca. Bimbingan terhadap pembaca harus
ada dalam setiap program kurikulum walaupun terdapat sebahagian guru menganggap
tidak penting disebabkan adanya tanggapan bahawa bimbingan membaca telah
dilakukan oleh matapelajaran khusus dasar membaca, seperti Bahasa Inggeris,
Bahasa Melayu dan lain-lain. Bimbingan membaca perlu disebabkan kerana membaca
bukanlah keterampilan yang boleh dipindahkan begitu sahaja, namun tidak hanya
diterapkan terhadap subjek khusus tetapi membaca adalah kemampuan
menginteprestasi dalam banyak perkara berdasarkan pengalaman.
No comments:
Post a Comment