1)
faktor dalaman
·
- aspek intelektual
Aspek
intelektual seperti kecerdasan, kebolehan berbahasa, dan pengalaman sedia ada
merupakan salah satu faktor dalaman yang mempergaruhi masalah membaca. Aspek
kecerdasan dan kebolehan pelajar membaca saling berkait. Sekiranya pelajar yang
mempunyai tahap kecerdasan minda yang tinggi, nescaya mereka mampu untuk
memberi perhatian dan memahami sesuatu struktur ayat yang dibaca lebih mudah
tanpa perlu menggulang dan meneliti berulang kali. Berbeza dengan pelajar yang
mempunyai tahap kecerdasan yang lebih rendah kerana mereka akan mengambil masa
yang lebih lama untuk memahamkan sesuatu bahan yang dibaca. Menurut Roe, Stoodt
dan Burn (1978), pertalian yang rapat antara kecerdasan dan kebolehan membaca
ini lebih ketara dalam kalangan pelajar
pada peringkat menengah daripada murid peringkat rendah. Perkara ini
akan menimbulkan masalah kepada pelajar diperingkat menengah kerana kecerdasan
dan kemampuan untuk memahami struktur ayat yang lebih kompleks dan canggih.
Kesannya, pelajar yang mempunyai tahap kemampuan kecerdasan akal yang rendah
akan mengalami kesukaran untuk mengejar dan bersaing dalam matapelajaran yang
dipelajarinya.
- psikologi
Faktor
psikologi terbahagi kepada dua iaitu kurang minat belajar dan kurang mengambil
perhatian semasa sesi pembelajaran dijalankan. Faktor tidak minat membaca
merupakan salah satu faktor yang menyumbang kepada wujudnya masalah membaca
dalam kalangan pelajar. Hal ini diakui oleh para guru pada masa kini menyatakan
bahawa semasa mereka menjalankan sesi pembelajaran dan pengajaran murid yang
kurang berminat dengan membaca kurang memberi tumpuan berbanding pelajar yang
mempunyai sikap dan tabiat yang suka membaca. Apabila sikap minat terhadap
amalan membaca itu kurang dalam diri seseorang pelajar secara tidak lansung
akan memberi kesan negatif terhadap pelajaran mereka. Maka, tidak hairanlah sikap kurang minat
terhadap membaca dalam diri seseorang pelajar merupakan terjadinya masalah
membaca dalam kalangan pelajar.Kemahiran membaca sebenarnya memerlukan
pembelajaran berterusan untuk memahirkan seseorang pelajar dengan huruf-huruf
dan struktur ayat.Maka, minat dan motivasi amat diperlukan seseorang pelajar
untuk menyemai minat membaca. Menurut Sylvia Ashton Warner (1973), satu kaedah
untuk meningkatkan minat membaca dan memotivasikan pelajar membaca dengan
menggunakan cerita-cerita yang dibuat oleh pelajar sendiri berdasarkan
topik-topik yang diminatinya. Pada kebiasaanya, pelajar akan tertarik sesuatu
bahan bacaan yang menarik minatnya. Sekiranya sesuatu bahan bacaan yang dapat
menarik minat mereka, maka mereka akan terus membaca walaupun sesuatu bahan
bacaan yang dibaca itu dianggap susah berdasarkan peringkat umur mereka. Dalam
konteks ini, guru perlu peka terhadap persekitaran yang berlaku di sekeliling
pelajar supaya pelajar lebih minat untuk menerapkan minat pembacaan dari awal
usia lagi.
2) faktor luaran
- fizikal
I.
penglihatan
Kebolehan
melihat merupakan sesuatu yang sangat penting dalam proses membaca kerana
membaca memerlukan keupayaan melihat untuk mengenalpasti kod atau lambang
bercetak untuk difahami dalam bentuk maklumat.
(a)
Juling- menggunakan (fokus) kedua-dua biji mata ke arah yang sama. Hal ini
mengakibatkan imej bagi satu benda yang sama kelihatan tidak sama saiz dan
bentuknya.
(b) Rabun
dekat- tidak dapat melihat pada jarak yang jauh.
(c) Rabun
jauh- tidak dapat melihat bagi jarak yang dekat.
(d) Astigmatism- penglihatan yang kabur berpunca
daripada kurang fokus cahaya pada salah satu atau kedua-dua hujung retina.
(e) Amblyopiks- satu keadaan imej daripada
salah satu biji mata tidak sampai ke otak.
II.
pendengaran
Pelajar yang mempunyai
masalah pendengaran yang teruk akan menghadapi masalah untuk belajar membaca.
Pelajar yang mempunyai masalah pendengaran yang ringan boleh dibantu dengan
teknik yang dapat meningkatkan perbendaharaan kata. Mereka yang mempunyai
masalah pendengaran turut akan mengalami masalah untuk membezakan bunyi vokal
dan konsonan. Misalnya, murid-murid tidak boleh membezakan antara vokal a
dengan vokal e, u dengan o, i dengan e. Kerencatan pendengaran juga terdapat
dalam dua kategori iaitu kerencatan sementara dan kerencatan kekal.
III. kecederaan otak
Kecederaan
otak boleh berlaku sebelum kelahiran bayi di mana ibu yang mengandung mengambil
alkohol atau dadah, dijangkiti demam campak atau merokok. Kecederaan otak juga
boleh berlaku semasa kelahiran seperti bayi kekurangan oksigen. Selepas
kelahiran, kecederaan otak boleh berlaku disebabkan demam panas, hentakan yang
kuat pada bahagian kepala akibat kemalangan dan jangkitan seperti meningitis.
- ·persekitaran
(a)
kurang kasih sayang keluarga
Faktor kurang kasih
sayang keluarga terutamanya daripada kedua ibu bapa adalah akan menyumbang
impak yang besar dalam perkembangan emosi anak-anak yang seterusnya boleh
menjejaskan pembelajaran mereka. Hal ini demikian kerana, kurangnya kasih
sayang ini boleh menyebabkan anak-anak terabai tanpa pemantauan dan perhatian
yang sepenuhnya dari orang tua mereka amnya kepada ibu bapa yang sibuk dengan
kerjaya. Oleh itu, masalah ini boleh memberi kesan terhadap pembelajaran mereka
kerana tiada didikan dan kasih sayang yang diberikan untuk anak-anak mereka.
(b)kurang
zat makanan
Kekurangan
zat makanan dalam diri seseorang boleh menjejaskan perkembangan kognitif
berbeza dengan individu yang sentiasa mengambil pemakanan yang secukupnya
mengikut cadangan berdasarkan piramid makanan terutamanya pengambilan protein
dan vitamin. Hal ini demikian kerana, pengambilan protein adalah sejenis
nutrien yang melaksanakan pelbagai fungsi dalam tubuh kita. Ia membantu organ mata untuk melihat, mengecutkan otot dan
pembekuan darah. Selain itu, ia membolehkan murid-murid menjadi aktif dengan
memudahkan tindak balas kimia melalui enzim dan melindunginya terhadap jangkitan.
Tanpa protein, organ dan akal tidak dapat berfungsi dengan baik. Begitu juga
dengan pengambilan vitamin. Vitamin seperti buah-buahan dan sayur-sayuran memberikan
kebaikan yang besar kepada badan kerana membantu perkembangan fizikal dan
mental dengan lebih baik. Contohnya
lobak merah dan salah satu fungsinya adalah baik untuk mencergaskan
tubuh badan dan menguatkan ingatan seterusnya boleh mengurangkan masalah dalam
membaca yang dihadapi oleh kanak-kanak.
(c)kemiskinan
Faktor
kemiskinan yang dialami oleh sesetengah murid boleh menyebabkan mereka
mengalami kekangan untuk memiliki bahan-bahan yang diperlukan dalam
pembelajaran khasnya buku. Dalam memastikan pembacaan seseorang murid berjalan
lancar bahan rujukan seperti buku merupakan bahan utama yang harus dimiliki
oleh murid-murid kerana buku memudahkan mereka untuk melancarkan bacaan kerana
mendapat bantuan daripada ilustari mahupun warna. Oleh itu, murid-murid yang
tidak mampu untuk membeli akan memberi masalah untuk diri mereka dalam
memantapkan bacaannya.
terima kasih ye upload maklumat berguna ni..menarik..harap dapat upload lebih banyak lg..hehe
ReplyDeletesama-sama.. ilmu mmg harus dikongsi bersama rite..
DeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDelete