Pages

 

Saturday 11 May 2013

BELAJAR MEMBACA



Proses membaca sangat berkait rapat dengan proses penglihatan. Lambang, simbol atau tulisan-tulisan yang dilihat pada satu permukaan dapat ditukarkan menjadi persembahan minda yang bermakna. Mata dalam proses membaca akan berfungsi untuk melihat simbol, lambang ataupun tulisan. Ketika membaca, mata akan bergerak mengikut garis dalam bahan yang bertulis. Mata akan tertumpu pada sesuatu bahagian dalam perkataan, perkataan dan ayat mengikut kelancaran pembaca.  Bahan bertulis yang dilihat itu akan ditukar menjadi isyarat dan isyarat seterusnya ditukar menjadi maklumat. Maklumat itu akan dihantar ke otak untuk proses pembentukan makna ataupun kefahaman. Langkah pertama untuk membaca ialah mengenalpasti permukaan bercetak dan memecahkan kod perkataan. Kemudian mengenalpasti bentuk ortografik dan seterusnya memperoleh maksud perkataan berdasarkan kamus makna yang terdapat dalam pemikiran pembaca.
Seseorang pembaca haruslah mempunyai strategi untuk memudah memperoleh kefahaman dengan cepat dan mudah. Strategi utama dalam proses memperoleh kefahaman ialah pembaca haruslah mempunyai motivasi dan tujuan. Bahan yang mudah difahami akan memberikan motivasi kepada seseorang untuk membaca dan sebaliknya bahan yang sukar akan menyebabkan seseorang akan kehilangan motivasi untuk meneruskan pembacaan. Namun, motivasi terhadap sesuatu bahan bacaan tidak seharusnya hilang hanya kerana bahan itu sukar dibaca dan difahami. Seseorang itu haruslah bijak mencari bahan bacaan yang lebih mudah difahami bagi meneruskan motivasi terhadap perkara yang ingin diketahuinya itu. Selain motivasi, tujuan juga merupakan strategi yang dapat membantu kita untuk memahami sesuatu bahan bacaan. Membaca sudah semestinya mempunyai tujuan tertentu. Misalnya, membaca untuk menghilangkan rasa bosan, membaca untuk mendapat ilmu, membaca untuk mengetahui harga barang dan lain-lain lagi. Pembacaan mempunyai banyak tujuan. Dengan tujuan-tujuan inilah kita lebih mahu membaca secara serius tentang sesuatu perkara.
Dalam belajar membaca, guru perlu menyokong murid dengan memberikan panduan mengenai cara untuk memahami sesuatu frasa atau perkataan dengan mengaitkan frasa atau perkataan tersebut dengan maksud keseluruhan petikan. Guru juga boleh menambah kefahaman muridnya dengan menggunakan gambar rajah bagi memperlihat maksud secara bersepadu. Selain itu, guru boleh memberikan sokongan pemahaman dengan memberikan pelajarnya peluang untuk melawat kembali pemahaman yang mereka ragukan. Setelah mempunyai kemahiran yang kukuh untuk memahami, guru bolehlah melepaskan pelajar tersebut untuk memahami bahan bacaannya sendiri tanpa sokongan guru. Antaranya dengan menentukan bahan yang bersesuaian, panjang pendek, kedalaman kandungan bahan yang dikemukan kepada pelajar dan penggunaan bahasa dalam petikan. Guru juga boleh mengadakan sesi persidangan membaca bagi pelajar yang memerlukan sokongan yang lebih kerap. Dalam sesi ini, guru perlu banyak menjalankan teknik permodelan, iaitu guru membaca dan diikuti oleh pelajar yang lemah tersebut dalam satu tempoh yang singkat tetapi kerap. Guru juga boleh melaksanakan teknik memecahkan ayat yang panjang kepada ayat yang lebih pendek supaya lebih mudah difahami bagi kelas atau kumpulan yang bermasalah memahami petikan yang sukar.
Seorang pembaca yang aktif akan menggunakan pelbagai strategi untuk memudahkan pemahamannya. Ketika membaca, mereka akan menguji pemahaman dengan menyimpan rekod terhadap isi penting bahan bacaan. Mereka juga akan mengintegrasi antara maklumat baru dan lama dengan membuat hubungan, taakulan, mencipta pembayangan atau menokok tambah apa yang diperkatakan oleh penulis.
Seseorang pelajar lazimnya terpaksa banyak membaca. Dalam konteks sekolah bestari, pelajar digalakkan mendapatkan maklumat dari pelbagai sumber. Mereka membaca untuk pelbagai tujuan. Ada masanya mereka perlu membaca secara meluas atau ekstensif. Ada masanya pula mereka perlu membaca secara intensif atau mendalam. Untuk menjadi seorang pembaca yang berkesan, pelajar perlu menguasai dan mengamalkan beberapa teknik membaca. Oleh itu guru perlu membimbing pelajar pelajar menguasai teknik-teknik tersebut dari peringkat sekolah rendah lagi. Secara umumnya seseorang perlu menguasai dua teknik membaca, iaitu membaca pantas dan membaca kritis.





Untuk membaca pantas seseorang boleh menggunakan teknik skimming dan scanning, manakala untuk membaca dengan kritis seseorang boleh menggunakan teknik seperti KWLH dan SQ3R.

Teknik Membaca KWLH
KWLH adalah singkatan bagi yang berikut:
K (know)         Apa yang telah diketahui (sebelum membaca)
W (want)         Apa yang hendak diketahui (sebelum membaca)
L (learned)      Apa yang telah diketahui (selepas membaca)
H (how)       Bagaimana mendapatkan maklumat tambahan yang berkaitan (untuk membaca seterusnya)
Apa yang jelas dari penerangan tersebut ialah suatu teknik membaca kritis di mana pembaca:
v  Mengingat dahulu apa yang telah diketahui
v  Membayang atau menentukan apa yang ingin diketahui
v  Melakukan pembacaan (bahan yang telah dipilih)
v  Mengetahui apa yang telah diperoleh dari pembacaan yang baru dilakukan
v  Menentukan apa lagi yang perlu diperoleh (sekiranya perlu membuat pembacaan seterusnya)
Teknik pembacaan akan membolehkan pelajar:
v  Mengaitkan pengetahuan yang sedia ada dengan apa yang dibaca
v  Menentuka apa yang telah diperoleh dari pembacaannya
v  Menentukan apakh lagi bahan yang perlu dibaca sekiranya ingin mendapat maklumat tambahan
Dalam konteks pengajaran, pelajar dibiasakan menggunakan borang seperti yang di bawah sekiranya dikehendaki menggunakan teknik KWLH.

Ø  Know (K)                   Apa yang sudah diketahui?
Ø  Want (W)                   Apa yang hendak diketahui?
Ø  Learned (L)               Apa yang telah dipelajari/diperoleh?
Ø  How (H)                     Apa lagi maklumat tambahan diperlukan?
                                   
Teknik Membaca SQ3R
SQ3R ialah teknik membaca kritis yang telah diperkenalkan oleh Robinson (1961). Ia merupakan satu kaedah membaca yang memerlukan seseorang mempersoal kesesuaian maklumat yang terdapat dalam suatu bahan yang dibaca dengan tugasan yang perlu diselesaikan.
SQ3R adalah singkatan bagi:
S (survey)                  tinjau
Q (question)              soal/tanya
R (read)                      baca
R (recite)                    imbas kembali atau nyatakan secara lisan
R (review)                  baca semula

Survey (tinjau) ialah langkah membaca untuk mendapatkan gambaran keseluruhan tentang apa yang terkandung di dalam bahan yang dibaca. Ini dilakukan dengan meneliti tajuk besar, tajuk-tajuk kecil, gambar-gambar atau ilustrasi, lakaran grafik, membaca perenggan pengenalan, dan perenggan terakhir di bahagian-bahagian buku atau  teks. Di sini juga pelajar sebenarnya menggunakan teknik membaca pantas iaitu skimming dan scanning.
Question (soal atau tanya) ialah langkah yang memerlukan pelajar menyenaraikan satu siri soalan mengenai teks tersebut setelah mendapati teks tersebut berkaitan dengan keperluan tugasannya. Soalan-soalan tersebut menunjukkan keinginan pembaca tentang maklumat yang ingin diperoleh dari bahan tersebut, dan ianya menjadi garis panduan semasa membaca kelak. Pelajar akan cuba mencari jawapan kepada soalan-soalan tersebut.
 Read (baca) ialah peringkat pelajar sebenarnya membaca bahan atau teks tersebut secara aktif serta mencuba mendapat segala jawapan kepada soalan-soalan yang telah disenaraiakannya sebelum ini. Ketika membaca, pelajar mungkin juga akan menyenaraikan soalan-soalan tambahan, berdasarkan perkembangan kefahaman dan keinginannya sepanjang melakukan pembacaan. Pelajar mungkin juga mempersoal pendapat atau maklumat yang terdapat yang ditemuinya.
Recite (imbas kembali) ialah peringkat yang ketiga.Setelah selesai membaca, pelajar cuba mengingat kembali apa yang telah dibaca dan meneliti segala yang telah diperoleh. Pemilihan maklumat yang sesuai dilakukan dalam konteks tugasannya. Pelajar juga boleh cuba menjawab soalan-soalan yang disenaraikan sebelumnya tanpa merujuk kepada kepada nota atau bahan yang telah dibaca.
Review (baca semula) merupakan peringkat terakhir. Pelajar membaca bahagian-bahagian buku atau teks secara berpilih untuk mengesahkan jawapan-jawapan kepada soalan yang dibuatnya di langkah ketiga. Pelajar juga memastikan tiada fakta penting yang tertinggal.
Skimming dan scanning
Teknik skimming dan scanning ini sesuai digunakan untuk pembacaan bahan yang ringkas seperti sesuatu petikan mahu pun bahan bacaan yang lebih panjang seperti buku, jurnal dan majalah. Dalam pembacaan sesuatu petikan, kita hanya memberi perhatian kepada idea penting setiap perengan untuk mendapat gambaram umum. Idea-idea khusus sengaja diabaikan. Dalam pembacaan sesebuah buku pula. fokus kita diberikan  kepada bahagian tertentu di dalam buku itu seperti pengenalan, prakata, isi kandungan, tajuk utama, rumusan pada akhir bab dan rujukan indeks untuk mendapat gambaran umum tentang perkara yang dibaca.
Scanning ialah pembacaan cepat untuk mendapat maklumat yang khusus dan bukan untuk mendapat gambaran keseluruhan sesuatu bahan bacaan. Pembacaan cara ini boleh melangkau bahagian-bahagian tertentu yang difikirkan kurang penting. Ketika kita membaca, kita akan menggerakkan mata kita dari atas ke bawah dengan pantas mengikut muka surat petikan yang dibaca sambil menberi tumpuan kepada maklumat yang dicari. Oleh yang demikian, pembacaan cara ini adakah lebih cepat daripada pembacaan cara skimming.
Dalam konteks pembelajaran, skimming dan scanning boleh digunakan bersama. Biasanya, kita boleh membaca cara skimming untuk menentukan kesesuaian sesuatu bahan bacaan . Jika bahan berkenaan itu didapati sesuai maka kita boleh menggunakan teknik scanning untuk mendapatkan maklumat khusus yang dicari.
Dalam proses kemahiran belajar, kemahiran membaca seharusnya tidak dipandang remeh oleh pelajar. Kemahiran membaca yang betul akan dapat meningkatkan pemahaman dengan lebih berkesan. Oleh itu teknik membaca yang betul amat penting dalam suatu proses pembelajaran, Berikut adalah beberapa teknik dapat membantu mempertingkatkan kemahiran membaca:

1.    Membaca secara BERHATI-HATI
ü  Beri tumpuan terhadap apa yang dibaca
ü  Cuba fahami fakta-fakta penting sepenuhnya
ü  Elakkan gangguan radio dan televisyen
2.    Membaca secara MENYELURUH
ü  Bacaan hendaklah menyeluruh daripada pengenalan hingga ayat terakhir
ü  Jangan anggap bahagian pengenalan kurang penting
ü  Bahagian pengenalan memberi gambaran tentang isi kandungan bab.
3.    Membaca secara BERULANG-ULANG
ü  Bacaan  berulang membantu mengingat fakta dengan lebih baik
ü  Isi-isi juga dapat difahami secara mendalam
ü  Ini dapat mengelakkan daripada tertinggal membaca fakta penting.

4.    Membaca dalam SUASANA yang SELESA
ü  Lampu hendaklah dipasang dengan terang.
ü  Suasana tempat membaca hendaklah sunyi dan senyap.
ü  Udara sekitar mestilah mencukupi
ü  Suhu bilik sederhana. Tidak terlalu panas dan tidak terlalu sejuk. Jika perlu pasang kipas.

5.    Berasa dalam KEADAAN selesa
ü  Duduk dengan betul
ü  Pastikan tidak demam, pening, selsema dan sebagainya.
ü  Jangan berbaring ketika membaca. seseorang itu mungkin tertidur atau mengantuk.

6.    Baca secara PERPERINGKAT
ü  Peringkat permulaan : baca sekali imbas untuk mendapatkan isi keseluruhan.
ü  Peringkat seterusnya ; membaca isi untuk mendapatkan maklumat: pada peringkat ini teknik mengingat dan menulis nota digunakan.

7.    Cuba BENTUK SOALAN ketika membaca
Gunakan kaedah 1 husband 6 wives
Dengan membentuk soalan, seseorang akan lebih ingat isi yang dibaca.

8.    CATATKAN isi yang dibaca
ü  Dengan mencatat, seseorang pelajar dapat menggunakan tiga kaedah sekali gus: membaca, mencatat, mengingat.
ü  Ketika mencatat pelajar akan berfikir “Apakah yang perlu dicatat?” Ingatan pelajar menjadi lebih tajam.

9.     Gunakan BAHAN PEMBELAJARAN LAIN ketika membaca
ü  Pastikan pen, highlighter, kamus, penanda buku ada di sisi.
ü  Tandakan isi-isi penting dengan highlighter.
ü  Gunakan kamus untuk mencari perbendaharaan kata yang sukar.
ü  Gunakan penanda buku untuk merujuk semula sesuatu bahagian.
ü  Gunakan pen untuk menulis isi-isi penting.

2 comments:

  1. menarik...maklumat yang di berikan sangat bermanfaat bagi bakal guru..terima kasih ye..

    ReplyDelete
  2. Pragmatic Play casino in Gujarat to be converted to a gambling
    The state, which 영주 출장샵 has more than 100 casinos in 원주 출장안마 the state, 보령 출장샵 plans 속초 출장마사지 to convert to a gambling machine in Gujarat as 포천 출장마사지 part of its

    ReplyDelete