Proses
membaca sangat berkait rapat dengan proses penglihatan. Lambang, simbol atau
tulisan-tulisan yang dilihat pada satu permukaan dapat ditukarkan menjadi
persembahan minda yang bermakna. Mata dalam proses membaca akan berfungsi untuk
melihat simbol, lambang ataupun tulisan. Ketika membaca, mata akan bergerak
mengikut garis dalam bahan yang bertulis. Mata akan tertumpu pada sesuatu
bahagian dalam perkataan, perkataan dan ayat mengikut kelancaran pembaca. Bahan bertulis yang dilihat itu akan ditukar
menjadi isyarat dan isyarat seterusnya ditukar menjadi maklumat. Maklumat itu
akan dihantar ke otak untuk proses pembentukan makna ataupun kefahaman. Langkah
pertama untuk membaca ialah mengenalpasti permukaan bercetak dan memecahkan kod
perkataan. Kemudian mengenalpasti bentuk ortografik dan seterusnya memperoleh
maksud perkataan berdasarkan kamus makna yang terdapat dalam pemikiran pembaca.
Seseorang
pembaca haruslah mempunyai strategi untuk memudah memperoleh kefahaman dengan
cepat dan mudah. Strategi utama dalam proses memperoleh kefahaman ialah pembaca
haruslah mempunyai motivasi dan tujuan. Bahan yang mudah difahami akan
memberikan motivasi kepada seseorang untuk membaca dan sebaliknya bahan yang
sukar akan menyebabkan seseorang akan kehilangan motivasi untuk meneruskan
pembacaan. Namun, motivasi terhadap sesuatu bahan bacaan tidak seharusnya
hilang hanya kerana bahan itu sukar dibaca dan difahami. Seseorang itu haruslah
bijak mencari bahan bacaan yang lebih mudah difahami bagi meneruskan motivasi
terhadap perkara yang ingin diketahuinya itu. Selain motivasi, tujuan juga
merupakan strategi yang dapat membantu kita untuk memahami sesuatu bahan
bacaan. Membaca sudah semestinya mempunyai tujuan tertentu. Misalnya, membaca
untuk menghilangkan rasa bosan, membaca untuk mendapat ilmu, membaca untuk
mengetahui harga barang dan lain-lain lagi. Pembacaan mempunyai banyak tujuan.
Dengan tujuan-tujuan inilah kita lebih mahu membaca secara serius tentang
sesuatu perkara.
Dalam
belajar membaca, guru perlu menyokong murid dengan memberikan panduan mengenai
cara untuk memahami sesuatu frasa atau perkataan dengan mengaitkan frasa atau
perkataan tersebut dengan maksud keseluruhan petikan. Guru juga boleh menambah
kefahaman muridnya dengan menggunakan gambar rajah bagi memperlihat maksud
secara bersepadu. Selain itu, guru boleh memberikan sokongan pemahaman dengan
memberikan pelajarnya peluang untuk melawat kembali pemahaman yang mereka
ragukan. Setelah mempunyai kemahiran yang kukuh untuk memahami, guru bolehlah
melepaskan pelajar tersebut untuk memahami bahan bacaannya sendiri tanpa
sokongan guru. Antaranya dengan menentukan bahan yang bersesuaian, panjang
pendek, kedalaman kandungan bahan yang dikemukan kepada pelajar dan penggunaan
bahasa dalam petikan. Guru juga boleh mengadakan sesi persidangan membaca bagi
pelajar yang memerlukan sokongan yang lebih kerap. Dalam sesi ini, guru perlu
banyak menjalankan teknik permodelan, iaitu guru membaca dan diikuti oleh
pelajar yang lemah tersebut dalam satu tempoh yang singkat tetapi kerap. Guru
juga boleh melaksanakan teknik memecahkan ayat yang panjang kepada ayat yang
lebih pendek supaya lebih mudah difahami bagi kelas atau kumpulan yang
bermasalah memahami petikan yang sukar.
Seorang
pembaca yang aktif akan menggunakan pelbagai strategi untuk memudahkan
pemahamannya. Ketika membaca, mereka akan menguji pemahaman dengan menyimpan
rekod terhadap isi penting bahan bacaan. Mereka juga akan mengintegrasi antara
maklumat baru dan lama dengan membuat hubungan, taakulan, mencipta pembayangan
atau menokok tambah apa yang diperkatakan oleh penulis.
Seseorang
pelajar lazimnya terpaksa banyak membaca. Dalam konteks sekolah bestari,
pelajar digalakkan mendapatkan maklumat dari pelbagai sumber. Mereka membaca
untuk pelbagai tujuan. Ada masanya mereka perlu membaca secara meluas atau
ekstensif. Ada masanya pula mereka perlu membaca secara intensif atau mendalam.
Untuk menjadi seorang pembaca yang berkesan, pelajar perlu menguasai dan
mengamalkan beberapa teknik membaca. Oleh itu guru perlu membimbing pelajar
pelajar menguasai teknik-teknik tersebut dari peringkat sekolah rendah lagi. Secara
umumnya seseorang perlu menguasai dua teknik membaca, iaitu membaca pantas dan
membaca kritis.
Untuk
membaca pantas seseorang boleh menggunakan teknik skimming dan scanning,
manakala untuk membaca dengan kritis seseorang boleh menggunakan teknik seperti
KWLH dan SQ3R.
Teknik
Membaca KWLH
KWLH
adalah singkatan bagi yang berikut:
K
(know) Apa yang telah diketahui
(sebelum membaca)
W
(want) Apa yang hendak diketahui
(sebelum membaca)
L
(learned) Apa yang telah diketahui
(selepas membaca)
H (how) Bagaimana mendapatkan maklumat
tambahan yang berkaitan (untuk membaca seterusnya)
Apa
yang jelas dari penerangan tersebut ialah suatu teknik membaca kritis di mana
pembaca:
v Mengingat
dahulu apa yang telah diketahui
v Membayang
atau menentukan apa yang ingin diketahui
v Melakukan
pembacaan (bahan yang telah dipilih)
v Mengetahui
apa yang telah diperoleh dari pembacaan yang baru dilakukan
v Menentukan
apa lagi yang perlu diperoleh (sekiranya perlu membuat pembacaan seterusnya)
Teknik
pembacaan akan membolehkan pelajar:
v Mengaitkan
pengetahuan yang sedia ada dengan apa yang dibaca
v Menentuka
apa yang telah diperoleh dari pembacaannya
v Menentukan
apakh lagi bahan yang perlu dibaca sekiranya ingin mendapat maklumat tambahan
Dalam
konteks pengajaran, pelajar dibiasakan menggunakan borang seperti yang di bawah
sekiranya dikehendaki menggunakan teknik KWLH.
Ø Know
(K) Apa yang sudah
diketahui?
Ø Want
(W) Apa yang hendak
diketahui?
Ø Learned
(L) Apa yang telah
dipelajari/diperoleh?
Ø How
(H) Apa lagi maklumat
tambahan diperlukan?
Teknik
Membaca SQ3R
SQ3R
ialah teknik membaca kritis yang telah diperkenalkan oleh Robinson (1961). Ia
merupakan satu kaedah membaca yang memerlukan seseorang mempersoal kesesuaian
maklumat yang terdapat dalam suatu bahan yang dibaca dengan tugasan yang perlu
diselesaikan.
SQ3R
adalah singkatan bagi:
S
(survey) tinjau
Q
(question) soal/tanya
R
(read) baca
R
(recite) imbas kembali atau nyatakan secara lisan
R
(review) baca semula
Survey
(tinjau) ialah langkah membaca untuk mendapatkan gambaran keseluruhan tentang
apa yang terkandung di dalam bahan yang dibaca. Ini dilakukan dengan meneliti
tajuk besar, tajuk-tajuk kecil, gambar-gambar atau ilustrasi, lakaran grafik,
membaca perenggan pengenalan, dan perenggan terakhir di bahagian-bahagian buku
atau teks. Di sini juga pelajar
sebenarnya menggunakan teknik membaca pantas iaitu skimming dan scanning.
Question
(soal atau tanya) ialah langkah yang memerlukan pelajar menyenaraikan satu siri
soalan mengenai teks tersebut setelah mendapati teks tersebut berkaitan dengan
keperluan tugasannya. Soalan-soalan tersebut menunjukkan keinginan pembaca
tentang maklumat yang ingin diperoleh dari bahan tersebut, dan ianya menjadi
garis panduan semasa membaca kelak. Pelajar akan cuba mencari jawapan kepada
soalan-soalan tersebut.
Read (baca) ialah peringkat pelajar sebenarnya
membaca bahan atau teks tersebut secara aktif serta mencuba mendapat segala
jawapan kepada soalan-soalan yang telah disenaraiakannya sebelum ini. Ketika
membaca, pelajar mungkin juga akan menyenaraikan soalan-soalan tambahan,
berdasarkan perkembangan kefahaman dan keinginannya sepanjang melakukan
pembacaan. Pelajar mungkin juga mempersoal pendapat atau maklumat yang terdapat
yang ditemuinya.
Recite
(imbas kembali) ialah peringkat yang ketiga.Setelah selesai membaca, pelajar
cuba mengingat kembali apa yang telah dibaca dan meneliti segala yang telah
diperoleh. Pemilihan maklumat yang sesuai dilakukan dalam konteks tugasannya.
Pelajar juga boleh cuba menjawab soalan-soalan yang disenaraikan sebelumnya
tanpa merujuk kepada kepada nota atau bahan yang telah dibaca.
Review
(baca semula) merupakan peringkat terakhir. Pelajar membaca bahagian-bahagian
buku atau teks secara berpilih untuk mengesahkan jawapan-jawapan kepada soalan
yang dibuatnya di langkah ketiga. Pelajar juga memastikan tiada fakta penting
yang tertinggal.
Skimming
dan scanning
Teknik
skimming dan scanning ini sesuai digunakan untuk pembacaan bahan yang ringkas
seperti sesuatu petikan mahu pun bahan bacaan yang lebih panjang seperti buku,
jurnal dan majalah. Dalam pembacaan sesuatu petikan, kita hanya memberi
perhatian kepada idea penting setiap perengan untuk mendapat gambaram umum.
Idea-idea khusus sengaja diabaikan. Dalam pembacaan sesebuah buku pula. fokus
kita diberikan kepada bahagian tertentu
di dalam buku itu seperti pengenalan, prakata, isi kandungan, tajuk utama,
rumusan pada akhir bab dan rujukan indeks untuk mendapat gambaran umum tentang
perkara yang dibaca.
Scanning
ialah pembacaan cepat untuk mendapat maklumat yang khusus dan bukan untuk
mendapat gambaran keseluruhan sesuatu bahan bacaan. Pembacaan cara ini boleh
melangkau bahagian-bahagian tertentu yang difikirkan kurang penting. Ketika
kita membaca, kita akan menggerakkan mata kita dari atas ke bawah dengan pantas
mengikut muka surat petikan yang dibaca sambil menberi tumpuan kepada maklumat
yang dicari. Oleh yang demikian, pembacaan cara ini adakah lebih cepat daripada
pembacaan cara skimming.
Dalam
konteks pembelajaran, skimming dan scanning boleh digunakan bersama. Biasanya,
kita boleh membaca cara skimming untuk menentukan kesesuaian sesuatu bahan
bacaan . Jika bahan berkenaan itu didapati sesuai maka kita boleh menggunakan
teknik scanning untuk mendapatkan maklumat khusus yang dicari.
Dalam
proses kemahiran belajar, kemahiran membaca seharusnya tidak dipandang remeh
oleh pelajar. Kemahiran membaca yang betul akan dapat meningkatkan pemahaman
dengan lebih berkesan. Oleh itu teknik membaca yang betul amat penting dalam
suatu proses pembelajaran, Berikut adalah beberapa teknik dapat membantu
mempertingkatkan kemahiran membaca:
1. Membaca
secara BERHATI-HATI
ü Beri
tumpuan terhadap apa yang dibaca
ü Cuba
fahami fakta-fakta penting sepenuhnya
ü Elakkan
gangguan radio dan televisyen
2. Membaca
secara MENYELURUH
ü Bacaan
hendaklah menyeluruh daripada pengenalan hingga ayat terakhir
ü Jangan
anggap bahagian pengenalan kurang penting
ü Bahagian
pengenalan memberi gambaran tentang isi kandungan bab.
3. Membaca
secara BERULANG-ULANG
ü Bacaan berulang membantu mengingat fakta dengan
lebih baik
ü Isi-isi
juga dapat difahami secara mendalam
ü Ini
dapat mengelakkan daripada tertinggal membaca fakta penting.
4. Membaca
dalam SUASANA yang SELESA
ü Lampu
hendaklah dipasang dengan terang.
ü Suasana
tempat membaca hendaklah sunyi dan senyap.
ü Udara
sekitar mestilah mencukupi
ü Suhu
bilik sederhana. Tidak terlalu panas dan tidak terlalu sejuk. Jika perlu pasang
kipas.
5. Berasa
dalam KEADAAN selesa
ü Duduk
dengan betul
ü Pastikan
tidak demam, pening, selsema dan sebagainya.
ü Jangan
berbaring ketika membaca. seseorang itu mungkin tertidur atau mengantuk.
6. Baca
secara PERPERINGKAT
ü Peringkat
permulaan : baca sekali imbas untuk mendapatkan isi keseluruhan.
ü Peringkat
seterusnya ; membaca isi untuk mendapatkan maklumat: pada peringkat ini teknik
mengingat dan menulis nota digunakan.
7. Cuba
BENTUK SOALAN ketika membaca
Gunakan
kaedah 1 husband 6 wives
Dengan
membentuk soalan, seseorang akan lebih ingat isi yang dibaca.
8. CATATKAN
isi yang dibaca
ü Dengan
mencatat, seseorang pelajar dapat menggunakan tiga kaedah sekali gus: membaca,
mencatat, mengingat.
ü Ketika
mencatat pelajar akan berfikir “Apakah yang perlu dicatat?” Ingatan pelajar
menjadi lebih tajam.
9. Gunakan BAHAN PEMBELAJARAN LAIN ketika membaca
ü Pastikan
pen, highlighter, kamus, penanda buku ada di sisi.
ü Tandakan
isi-isi penting dengan highlighter.
ü Gunakan
kamus untuk mencari perbendaharaan kata yang sukar.
ü Gunakan
penanda buku untuk merujuk semula sesuatu bahagian.
ü Gunakan
pen untuk menulis isi-isi penting.
menarik...maklumat yang di berikan sangat bermanfaat bagi bakal guru..terima kasih ye..
ReplyDeletePragmatic Play casino in Gujarat to be converted to a gambling
ReplyDeleteThe state, which 영주 출장샵 has more than 100 casinos in 원주 출장안마 the state, 보령 출장샵 plans 속초 출장마사지 to convert to a gambling machine in Gujarat as 포천 출장마사지 part of its